Det räcker inte bara att ha en bra reklam till produkten eller tjänsten, det måste också leva upp till det som visas på reklamen. Ett budskap eller rykte om företagets produkter sprids väldigt snabbt. Om en kund inte är nöjd så har det snabbt nått ut till många andra. Produkten måste alltså vara minst lika bra som reklamen.
Fem starka argument till den mest effektiva metoden för att sälja en produkt eller en tjänst:
- Lyssna, lyssna och lyssna på vad dina kunder har att säga och ställ frågor för att lyckas få fram den bästa lösningen eller förslaget. Men det är ingen ide att själv parata alldeles för mycket, när det är kunden som du ska få intresserad och inte tvärtemot.
- Var trevlig och visa dina bästa sidor inför kunden, om kunden inte känner sig välkomnad och ”speciell” så blir inte kunden lika intresserad. Och var övertygande och expert på dina produkter, du måste leva för att du ska sälja den här produkten.
- Tänk också på att människor får och ser reklam dygnet runt, vaknar och ser reklam, kanske från sin mobil och somnar med reklam ifrån kanske en tidning. Det här betyder att du och ditt företag måste sticka ut, det räcker inte med dem allra vanligaste sätten att sälja produkter utan du måste sticka ut med något särskilt.
- Om du säljer din produkt på en hemsida så kan du ha dem vanligaste frågorna någonstans på sidan så att det blir enklare för kunden att få reda på sid fråga men även så sparar du tid på att inte behöva sätta sig när och svara på massa olika medelanden eller mail.
- Var snabb och svara snabbt om det är en kund som behöver hjälp med något. Om det tar lång tid innan det händer något för kunden så kan hon eller han gå till ett annat företag och då förlorar du din kund och tjänar mindre pengar.
Det här är några tips och råd som man kan använda sig av när man ska sälja något, kanske bara en produkt eller en tjänst.