Dags att ta till hjälp som nyföretagare?

När du har startat ett eget företag är det, efter alla praktiska detaljer dags att tänka på hur du ska få kunder. Det är alltså dags att tänka på hur du ska marknadsföra dig, var du ska marknadsföra och om du ska göra det själv eller ta hjälp av någon.

Vilken marknadsföring ska du ha?
Det spelar ingen roll om du kommer att verka lokalt, regionalt eller nationellt. Du måste ändå bestämma dig om du ska använda dig av traditionella eller digitala marknadsföringskanaler. Hur du marknadsför dig är beroende av vilka affärsmål du har, men du bör ändå vara medveten om hur miljön är ur marknadsföringsperspektiv.

Det finns en mängd olika sätt att marknadsföra sig på. Du kan ha annonser i lokaltidningar och branschtidningar,  skicka ut direktreklam, ha profilreklam eller spendera pengar på TV- och radioreklam. Ja, listan kan göras lång och det är du som bestämmer var du får bäst användning för pengarna.

Hur gör alla andra?
I dagens läge har även många av de minsta företagen hemsidor.  Hemsidorna är ofta enkla men så länge de i alla fall finns på nätet har de chans till större bit av kakan. En enkel sajt med information om vad din verksamhet går ut på, var du befinner dig och hur man tar kontakt med dig räcker ofta för kunden. Nu för tiden är de flesta företag involverade i sociala medier som Facebook, Twitter och på sistone även Pinetrest. Genom dem når de lätt ut till sina kunder till låga kostnader. Fördelen med sociala medier idag är att du når rätt målgrupp enklare eftersom de i ditt nätverk är människor som har intresse för det du har att säga.

Hur ska jag marknadsföra mig?
För ett nystartat företag som strävar efter att bygga upp en kundkrets, krävs det ofta lite mer arbete med marknadsföring (givetvis lite beroende på bransch). Jag vågar påstå att det i dagens läge är absout nödvändigt att ha en hemsida för att synas. Människor idag tillbringar väldigt mycket tid framför datorn, både på jobbet och på fritiden. Det innebär att det med stor sannolikhet är där din kund befinner sig.

En kund idag, söker på nätet för att hitta det hon vill ha.  Hon kollar var återförsäljare finns, vilka priser de håller och vilka alternativ som finns. Är du som företagare då inte närvarande på internet, hur ska just du få henne som kund?

Du behöver alltså en hemsida för att vara med i konkurrensen. Din marknadsföring bör med andra ord främja trafik till din hemsida. En webbyrå eller reklambyrå kan hjälpa dig att strukturera upp din marknadsföring genom väl uttänkta webbstrategier. Med lite hjälp från någon som vet hur dynamiken på webben fungerar kan du snabbt få utdelning på din investering. Internetmarknadsföring idag är väldigt ekonomisk jämför med traditionell marknadsföring och du kan nå din målgrupp lättare med riktade strategier.

Vem bör jag ta hjälp av?
Du som precis startat företag har kanske inte tid, lust eller förmågan att själv marknadsföra dig på internet. Kontakta någon som kan istället, som brinner för det. Då blir resultatet bäst. Det du behöver är någon som kan reklambranschen och marknadsföring, och som vet hur webben fungerar och hur man rör sig i sociala medier. Argonova Systems i Borås är en webbyrå och reklambyrå i Borås som har koll på alla delar av marknadsföring, både den traditionella och den digitala. Deras motto är att ingen kund ska lämna dem utan att vara helt nöjd!

Låt inte fina ord skrämma dig, internet väntar på dig!