Entreprenörer och mindre företag kan, i alla fall i startskedet, ha det tufft att få ihop ekonomin. Även om man inte har det är det ju bra att eliminiera onödiga utgifter och satsa på det man verkligen vill ha. Här kommer några tips på några saker som kan spara viktiga kronor:
- Kostnadsfria program och tjänster
Många program och tjänster som förut var ganska kostsamma kan idag vara gratis. Ett bra exempel är ju t.ex. OpenOffice eller Google Docs som ersättare till Microsoft Office. Googles tjänst har ju dessutom den fördelen att dokumentens sparas i molnet och kan på så sätt användas på flera arbetsställen eller delas mellan flera användare.
Flera andra program och tjänster finns som gratisversioner med annonser som finansiering. Oftast kan man ju klara sig med dessa tills man känner att man kan kosta på sig att köpa Premium-varianten. - Satsa på en enkel produkt
Är företaget verkligen i startskedet kan man se över sin produkt/tjänst och bara fokusera på det grundläggande till att börja med. Förutom att få ner support- och drifts-kostnader kan man ju ha möjlighet att få behovsanpassning och kundfeedback på fortsatt utveckling. - Samarbeta med andra entreprenörer/nyföretagare
Företag som båda är i behov av att spara utgifter kan ju med fördel samarbeta. Dela kontor, samarbeta med marknadsföring, utbyt kontakter … var kreativ! - Köp inte den senaste tekniken
Förra årets dator eller mobiltelefon är antagligen inte obrukbar för de flesta verksamheter. Förutom att spara pengar kan man ju även få trygghet i att det inte är några barnsjukdomar man behöver brottas med. - Köp begagnat
Kontorsmöbler är ju inget man ska snåla med eftersom arbetsmiljön är viktig. Å andra sidan har kontorsmöbler ofta hög kvalitet och kan man hitta begagnat via t.ex. konkursauktioner så kommer de antagligen hålla länge till. För andra ytor i kontoret kan man kanske hitta andra möbler på Blocket eller Stadsmissionen eller Myrorna.